Následující článek popisuje, jak si správně stěžovat patřičným úřadům na příchod spamu. Jedná se o Úřad pro ochranu osobních údajů a stěžovat si mu můžete na příjem tzv. nevyžádaného obchodního sdělení.
Jak bylo řečeno, předmětem stížnosti musí být nevyžádané obchodní sdělení. Toto upravuje zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, §2, písmeno f):
obchodním sdělením všechny formy sdělení určeného k přímé či nepřímé podpoře zboží či služeb nebo image podniku fyzické či právnické osoby, která vykonává regulovanou činnost 2) nebo je podnikatelem 3) vykonávajícím činnost, která není regulovanou činností; za obchodní sdělení se považuje také reklama podle zvláštního právního předpisu. 4) Za obchodní sdělení se nepovažují údaje umožňující přímý přístup k informacím o činnosti fyzické či právnické osoby nebo podniku, zejména doménové jméno nebo adresa elektronické pošty; za obchodní sdělení se dále nepovažují údaje týkající se zboží, služeb nebo image fyzické či právnické osoby nebo podniku, získané uživatelem nezávisle
Odesilatelem musí být podnikatel , spadající pod právní řád ČR. Nelze si tedy stěžovat na spam pocházející zahraničí, na spam od nepodnikatelů (s těmi úřad nic nesvede) a na obchodní sdělení, s jejichž příjmem jste souhlasili. Mezi obchodní sdělení ale naopak PATŘÍ: nabídky na produkty a služby, e-mail představující podnikatele, žádost o souhlas se zasíláním obchodních sdělení, různá PF, přání k Vánocům a k jiným příležitostem. Nevyžádané obchodní sdělení je také to, kde odesilatel získal adresu z veřejných zdrojů - použít jí může výhradně s vaším souhlasem a to ani, pokud si podnikatel zakoupí CD s databází subjektů. Obchodní sdělení nemusí být odesíláno jen e-mailem, stěžovat si lze také na telefon či fax.
Úřad pro ochranu osobních údajů připravil speciální formulář pro podání stížnosti. Formulář není třeba elektronicky podepisovat, stačí jej jen vyplnit a správně opsat captchu. Vyplnění stížnosti na e-mail trvá v průměru 1-2 minuty. Co je potřeba vyplnit?